Centrul medical Neuropraxis ofera servicii de logopedie, psihoterapie si psihologie pentru copii, adolescenti si adulti.
Intre aceste servicii, un rol important il are evaluarea psihologica, la copii si adolescenti avand urmatoarele sfere de aplicabilitate:
Evaluarea nivelului de inteligenta (IQ) – pentru copii cu varste cuprinse intre 6 si 16 ani
Evaluarea functionala comportamentala si emotionala a copilului – pentru copii cu varste cuprinse intre 6 si 18 ani
Evaluarea tulburarilor din spectrul autist (TSA) – pentru copii cu varste cuprinde intre 2 si 18 ani
Evaluarea nivelului de dezvoltare – pentru copii cu varste de pana la 6 ani
Evaluarea anxietatii la copii si adolescenti – pentru copii si adolescenti cu varste cuprinse intre 8 si 19 ani
Interviul clinic la copii
Va invitam sa aflati mai multe despre toate acestea in randurile care urmeaza.
Evaluarea psihologica reprezinta investigarea si evaluarea modului in care functioneaza psihicul unei persoane. Se realizeaza in conditii de liniste si confidentialitate, prezenta altor persoane decat pacientul si psihologul este acceptata doar in cazul in care starea medicala a pacientului nu ii permite sa raspunda la intrebarile care i se pun.
Evaluarea psihologica clinica urmareste stabilirea clara a tipului de tulburare, in urma caruia psihologul indica variantele de abordare a situatiei in cauza (consultarea unui alt specialist: psihiatru, neurolog, cardiolog etc) in vederea stabilirii unui tratament medicamentos sau a psihoterapiei.
Psihologul clinician nu poate sa prescrie medicamente, el doar recomanda pacientului investigarea de catre medicul specialist.
In urma evaluarii psihologice se elibereaza un raport psihologic de evaluare timbrat (acesta este un document oficial care se foloseste in relatie cu alte institutii sau persoane).
Evaluarea nivelului de inteligenta (IQ) – pentru copii cu varste cuprinse intre 6 si 16 ani
Scala de Inteligenta Wechsler pentru Copii – editia a patra (Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition) este un instrument clinic, administrat individual, care evalueaza abilitatea cognitiva a copiilor cu varste cuprinse intre 6 si 16 ani.
Scala WISC-IV ofera o masura a functionarii intelectuale generale (CIT), respectiv permite analiza a patru indici cognitivi: Indicele Intelegerii Verbale (IIV), Indicele Rationamentului Perceptiv (IRP), Indicele Memoriei de Lucru (IML) si Indicele Vitezei de Procesare (IVP). In plus fata de subteste si scorurile compozite oferite de indici, mai este posibila calcularea unor scoruri aditionale procesuale, care ofera informatii detaliate despre performanta copilului.
Caracteristici ale copiilor supradotati de varste mici includ niveluri ridicate de energie si curiozitate intensa. Copiii supradotati, de asemenea, au tendinta de a ajunge si depasi etape de dezvoltare mai devreme decat alti copii. Asta inseamna ca pot merge pe jos sau pot vorbi mai repede decat alti copii. Cu toate acestea, nu toti copiii supradotati depasesc de timpuriu etapele. De fapt, uneori, acestia pot ramane mai in urma decat altii. De exemplu, unii copii supradotati nu incep sa vorbeasca decat dupa ce au implinit doi ani.
Copilul supradotat are un vocabular bogat, prezinta eficienta in comunicarea scrisa si vorbita, ii place sa citeasca si sa dezbata materialele citite, are un nivel de creativitate ridicat, invata cu usurinta si aprofundeaza cu pasiune domeniile in care are interes, gaseste placere in activitatile intelectuale, manifesta gandire critica, abstracta, flexibila, curiozitate, perseverenta, da raspunsuri neasteptate la probleme, memoreaza cu mare usurinta ceea ce il intereseaza, nu are rabdare cu activitatile de rutina, are o inteligenta emotionala ridicata si se impune cu usurinta, fiind perceput de altii ca lider.
De asemenea, un raport de evaluare a intelientei (IQ) trebuie sa se regaseasca printre documentele solicitate de Comisiile de evaluare din cadrul Directiilor Judetene de Protectia Copilului, pentru a obtine un Certificat de incadrare in grad de handicap.
Evaluarea se realizeaza in 1-2 sedinte, (depinde de copil). O sedinta dureaza aproximativ 90 de minute. Raportul testarii se finalizeaza la o saptamana de la evaluare.
Masurarea abilitatilor copiilor se realizeaza de catre psihologul specializati in psihologie clinica.
Evaluarea functionala comportamentala si emotionala a copilului – pentru copii cu varste cuprinse intre 6 si 18 ani
Sistemul Achenbach al Evaluarii Bazate Empiric (ASEBA) cuprinde un set de chestionare pentru evaluarea competentelor, a functionarii adaptative si a problemelor copiilor si adolescentilor intr-o maniera facila si eficienta.
Utilizand chestionarele ASEBA, se pot obtine rapid date standardizate referitoare la un spectru larg de competente, comportamente adaptative si probleme. Spre deosebire de majoritatea scalelor standardizate, chestionarele ASEBA permit obtinerea unor descrieri individualizate, acestea incluzand si intrebari deschise care vizeaza punctele tari si aspectele ingrijoratoare legate de comportamentul copilului evaluat.
Pe baza scalelor ASEBA, se poate evalua functionarea adaptativa a copiilor intre 6 si 18 ani si urmatoarele categorii de probleme:
anxietate/depresie
insingurare/depresie
acuze somatice
probleme de relationare sociala
probleme de gandire
probleme de atentie
neatentie, hiperactivitate/impulsivitate
comportament de incalcare a regulilor
comportament agresiv
In termenii criteriilor DSM, aceste probleme acopera urmatoarele tulburari: tulburari afective, tulburari anxioase, tulburari somatice, ADHD, tulburari de tip opozitionist, tulburari de conduita.
Evaluarea se realizeaza in 120 minute (sau cate o sedinta de 60 de minute), iar raportul evaluarii se finalizeaza la o saptamana de la realizarea acesteia.
Evaluarea TSA – pentru copii cu varste cuprinde intre 2 si 18 ani
Autism Spectrum Rating Scales ofera un ghid in stabilirea unui diagnostic, in deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, in monitorizarea raspunsului la interventie si in evaluarea programului in care a fost inclusa persoana cu TSA (tulburari din spectrul autist).
ASRS sunt scale construite pentru a masura comportamente asociate Tulburarilor de Spectru Autist (TSA) aparute in cazul copiilor si tinerilor cu varste cuprinse intre 2 si 18 ani.
Din punctul de vedere al utilitatii, acestea ofera un ghid in stabilirea unui doagnostic, in deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, in monitorizarea raspunsului la interventie si in evaluarea programului in care a fost inclusa persoana cu TSA.
Testul ASRS te poate ajuta sa identifici eventualele comportamente suspecte ale copilului tau care ar putea fi legate de tulburarile de spectru autist. Utilitatea lui este cu atat mai mare cu cat aceste tulburari au devenit tot mai cunoscute in Romania si acest lucru a determinat, din pacate, si cresterea numarului de copii cu diagnostic eronat.
In ce situatii se recomanda aplicarea ASRS?
copilul nu stabileste contact vizual cu parintii si cu cei din jurul sau;
copilul nu reactioneaza la initiativele de dialog/joaca ale celor din jur;
copilul nu vorbeste, desi are peste 18 luni;
copilul nu raspunde cand este strigat pe nume;
copilul nu arata jucariile sau ceea ce il intereseaza/entuziasmeaza;
copilul nu se uita unde ii arati si nu urmeaza indicatii;
copilul are miscari repetitive executate indelung;
copilul prefera obiectele in locul jucariilor, iar jucariile le aliniaza, le baga in gura, le invarteste sau le rastoarna;
copilul manifesta un interes excesiv pentru anumite tipuri de obiecte sau de zgomote;
copilul este frate/inrudit indeaproape cu un alt copil diagnosticat cu TSA;
parintele doreste sa verifice daca are motive pentru a suspecta o tulburare de genul TSA in cazul copilului sau;
In momentul in care exista banuiala unui diagnostic de TSA este recomandat ca parintii sa mearga la evaluare la persoane care au experienta in lucrul cu copiii cu autism si isi pot oferi expertiza in indrumarea deciziilor legate de interventie. Evaluarile se bazeaza pe interviul cu parintii si pe observatia directa a comportamentelor copilului, tinand cont de etapa de dezvoltare conforma cu varsta cronologica si de semnele TSA.
Evaluarea se realizeaza in 60 de minute, iar raportul se finalizeaza in decurs de 4-5 zile.
Evaluarea nivelului de dezvoltare – pentru copii cu varste de pana la 6 ani
Testul Portage face parte din „Setul de instrumente Psihologice pentru Expertizarea si Evaluarea Copiilor/Elevilor in vederea Orientarii Scolare” aprobat prin hotararea Guvernului nr 218/7.03.2002.
Prin testul Portage putem evalua motricitatea si psihomotricitatea copiilor mci si poate fi de ajutor in doua mari directii:
are avantajul ca prin intrebari, ne poate crea o idee asupra aptitudinilor si stadiului la care ar trebui sa se afle copilul la o anumita varsta si unde anume este copilul in mod real in momentul evaluarii;
o a doua directie este evaluarea efectiva a copilului la o anumita varsta, ceea ce ne poate da o imagine destul de exacta asupra zonelor pe care copilul nu le acopera si unde acesta are nevoie de ajutor;
Aceasta evaluare ne va crea un mare avantaj in timp astfel incat, daca ii vom face o evaluare la fiecare 2-3 luni, vom avea o imagine mult mai exacta despre evolutia copilului. De cele mai multe ori un parinte are tendinta sa spuna:”copilul meu evolueaza”. Problema apare atunci cand parintele este intrebat: „cat/cum a evoluat”?
Exista doua concepte pe care orice test de evaluare, inclusiv testul Portage, le ia in considerare: varsta cronologica a copilului, care reprezinta varsta biologica, si, cel de-al doilea concept, varsta mentala a copilului sau varsta la care este copilul din punct de vedere al dezvoltarii in momentul evaluarii. In general, toti copiii au anumite cunostinte si o anumita dezvoltare in cateva zone, proprii fiecarei varste. De aici pleaca conceptul de „varsta mentala”, care reprezinta in fapt un cumul al tututor cunostintelor/ aptitudinilor/ comportamentelor/ limbajului pe care un copil le are la o anumita varsta.
In testul Portage (ca la marea majoritate a testelor de evaluare) exista 5 sectiuni care cuprind intrebari in functie de stadiul normal de dezvoltare al unui copil. Acestea sunt: SOCIALIZARE, LIMBAJ, AUTOSERVIRE, COGNITIV, MOTOR.
Evaluarea se realizeaza in 60 minute, iar raportul se finalizeaza in decurs de 2-3 zile.
Evaluarea anxietatii la copii si adolescenti – pentru copii si adolescenti cu varste cuprinse intre 8 si 19 ani
Scala de Anxietate Multidimensionala Pentru Copii (MASC, Multidimensional Anxiety Scale for Children) este un instrument psihometric usor de administrat, care evalueaza multiple dimensiuni ale anxietatii la copii si adolescenti.
In conditiile in care cadrul conceptual al tulburarilor anxioase ale copilariei evolueaza, atat clinicienii cat si cercetatorii sunt confruntati cu sarcina dificila de a distinge intre anxietatea patologica si fricile care reprezinta o parte a procesului normal de dezvoltare. Pe baza unei literaturi considerabile, validand diferite clustere de simptome, manualul DSM-IV-TR, include patru tulburari de anxietate cu debut in copilarie: tulburarea de anxietate generalizata, fobia sociala, mutismul selectiv si anxietatea de separare.
In general, fricile devin patologice cand sunt excesive, nu reprezinta o etapa a procesului normal de dezvoltare, sau sunt asociate cu comportamente de coping dezadaptative. Avand in vedere ca prevalenta anxietatii cu debut in copilarie nu este cunoscuta la nivelul populatiei, crearea unui instrument de evaluare a anxietatii la copii si adolescenti este cu atat mai importanta. MASC a fost dezvoltat ca si un instrument de screening practic si eficient pentru masurarea anxietatii la copiii cu varstele cuprinse intre 8 si 19 ani.
MASC este un chestionar usor de administrat ce evalueaza dimensiunile majore ale anxietatii la copii si adolescenti. Chestionarul include o forma prescurtata – MASC-10 – ce poate fi utilizata in situatii speciale in care este necesara o evaluare rapida (pe baza a 10 itemi) a simptomelor de anxietate.
Indicele de Inconsistenta este util in identificarea raspunsurilor aleatoare, in timp ce Indicele Tulburarilor Anxioase este util in identificarea subiectilor care se incadreaza in categorii diagnostice si pot beneficia de o evaluare clinica mai detaliata. MASC utilizeaza o scala Likert in patru trepte pe baza careia participantii sunt solicitati sa evalueze fiecare item cu privire la propria experienta. MASC necesita un nivel de comprehensiune corespunzator clasei a patra pentru citirea itemilor.
Evaluarea se realizeaza in 60 de minute, iar raportul evaluarii se finalizeaza in aceeasi sedinta sau in decurs de 1-2 zile.
Interviul clinic la copii
Interviul clinic este cea mai importanta metoda de colectarea a datelor in cadrul evaluarii psihologice a copilului.
Practic, fara datele culese prin interviu, rezultatele la testele psihologice raman doar date seci si fara un inteles clar. Informatiile obtinute prin interviu se utilizeaza ca o modalitate de verificare a intelesului si validitatii rezultatelor la testele psihologice. In plus, interviul clinic furnizeaza informatii importante ce nu pot fi obtinute prin niciuna dintre celelalte metode de psihodiagnostic clinic.
Nu trebuie sa confundam interviul clinic cu o simpla conversatie. Spre deosebire de conversatie, interviul clinic are o secventialitate clara si este organizat in jurul unor teme specifice si relevante pentru scopul diagnosticului clinic.
Obiectivele generale al interviului clinic sunt:
sa stabileasca o relatie de colaborare intre clinician si client care sa duca la obtinerea de informatii relevante din punct de vedere clinic;
sa ajute clinicianul in incercarea sa de a culege informatii clinice care nu pot fi obtinute cu usurinta prin alte metode;
sa ajute atat clinicianul cat si clientul sa inteleaga mai bine simptomatologia clinica, precum si sa furnizeze linia directoare in procesul de terapeutic.
Pentru atingerea acestor obiective este esential ca psihologul clinician sa adopte o atitudine de directionare si control al interviului, precum si cunoasterea amanuntita a domeniilor si temelor ce trebuiesc atinse pe parcursul interviului.
Orice interviu clinic trebuie sa atinga anumite obiective specifice, cum ar fi: evaluarea punctelor forte ale clientului, nivelul de adaptare, natura si istoria problemei, diagnosticul, precum si istoricul presonal si familial relevant din punct de vedere al simptomatologiei clinice.
Tehnicile specifice utilizate pentru a atinge aceste scopuri variaza de la un clinician la altul. Majoritatea psihologilor clinicieni utilizeaza cel putin un formular structurat cu scopul de a culege date de identificare si elemente de baza ale istoriei clientului
In cadrul centrului Neuropraxis, Psiholog Clinician Luminita Marginean va ofera servicii de evaluare psihologica pentru copii necesare pentru comisiile de specialitate, evaluari psihologice pentru Comisia de Handicap sau evaluari psihologice pentru Comisia de Evaluare a Capacitatii de Munca.
Pentru mai multe detalii legate de servicii, echipa sau tarife va rugam sa accesati www.neuropraxis.ro, pagina de Facebook Neuropraxis Floresti, sau puteti sa ne contactati la numarul de telefon 0770 88 35 20.
Va asteptam!
Echipa Neuropraxis
Comments