
DREPTURILE PACIENTILOR ASIGURATI CAS
Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza, cuprinzand servicii medicale preventive si curative, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale.
Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza, in conformitate cu Legea nr. 95 / 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul VIII Asigurarile sociale de sanatate. Pachetul de servicii de baza este stabilit prin contractul-cadru elaborat de CNAS, in colaborare cu organizatiile implicate in sistem. Proiectul se avizeaza de Ministerul Sanatatii Publice, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Contractul-cadru reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale cu privire la:
a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate;
b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de ingrijiri, inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale si a altor servicii pentru asigurati aferente pachetului de servicii de baza prevazut la lit. a);
c) criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii;
d) alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari sociale de sanatate in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului;
e) tarifele utilizate in contractarea pachetului de servicii de baza, modul de decontare si actele necesare in acest scop;
f) internarea si externarea bolnavilor;
g) masuri de ingrijire la domiciliu si de recuperare;
h) conditiile acordarii serviciilor la nivel regional si lista serviciilor care se pot contracta la nivel judetean, precum si a celor care se pot contracta la nivel regional;
i) prescrierea si eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor si a ortezelor, a dispozitivelor medicale;
j) modul de informare a asiguratilor;
k) coplata pentru unele servicii medicale.
Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la vindecare, in conditiile stabilite de Legea nr. 95 / 2006.
Asiguratii au urmatoarele drepturi:
a) sa aleaga furnizorul de servicii medicale, precum si casa de asigurari de sanatate la care se asigura, in conditiile prezentei legi si a contractului-cadru;
b) sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc toate conditiile prezentei legi, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;
c) sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 6 luni de la data inscrierii pe listele acestuia;
d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;
e) sa efectueze controale profilactice, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
g) sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si in spitale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate;
h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;
i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;
j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;
k) sa beneficieze de dispozitive medicale;
l) sa beneficieze de servicii de ingrijiri medicale la domiciliu;
m) sa li se garanteze confidentialitatea privind datele, in special in ceea ce priveste diagnosticul si tratamentul;
n) sa aiba dreptul la informatie in cazul tratamentelor medicale;
o) sa beneficieze de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in conditiile legii.
Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia de aceste drepturi sunt urmatoarele:
a) sa se inscrie pe lista unui medic de familie;
b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;
c) sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru;
d) sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;
e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
f) sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
g) sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand coplata, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.
Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si cele prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, servicii de planificare familiala in conditiile art. 223, in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.

REGULAMENT ACCES
BAZA DE TRATAMENT
RECUPERARE MEDICALA
Pentru a accesa baza de tratament pacientul va efectua un consult initial la medicul specialitatea medicina recuperare.
In cazuri exceptionale, pacientul va putea efectua sedinte kineto-terapie fara un consult medical initial, dar NU va putea efectua sedinte fizio-terapie fara un consult medical prealabil.
PROGRAMARE LA CONSULT SPECIALITATE MEDICINA DE RECUPERARE
Pacientul se va programa la un consult medicina recuperare, cu bilet de trimitere sau in regim privat
La data curenta timpul de asteptare pentru a accesa tratamente fiziokinetoterapie este aproximativ:
- cca 16 saptamani - pentru proceduri decontate CAS in totalitate (4 proceduri)
- cca 4 saptamani - pentru kinetoterapie decontata CAS
- cca 1 saptamana - pentru proceduri contracost
Colegii de la receptie va pot oferi informatii mai precise referitoare la timpul de asteptare.
Programarea la proceduri fizioterapie se va face obligatoriu doar la recomandarea medicului de recuperare, in urma consultului medical si excluderii altor probleme de sanatate.
Programarile se fac pe baza unor criterii de prioritate, cel mai important dintre acestea fiind afectiunile cu nevoie urgenta de fizio-kinetoterapie. De aceea, timpul de asteptare pentru accesul in baza de tratament poate sa difere de la un pacient la altul. De asemenea, numarul sedintelor recomandate poate fi influentat de tipul de afectiune.
CONSULTATIA MEDICINA RECUPERARE. CE PRESUPUNE CONSULTAÈšIA LA UN MEDIC DE RECUPERARE MEDICALÄ‚?
- pacientul trebuie sa vina cu toate documentele lui medicale, tot istoricul lui medical, indiferent ca au legătură cu simptomatologia curentă sau nu
- pacientul trebuie să ştie medicația personală pe care o ia zilnic si ce boli asociate are
- consultaÈ›ia presupune uneori ÅŸi anumite testări articulare, pacientul trebuie să se dezbrace pentru a putea fi consultat; medicul de recuperare medicală va indica ce tratamente pot fi asociate planului recuperator - tratament medicamentos, infiltraÈ›ii, fizioterapie, masaj terapeutic, kinetoterapie; pot fi discutate metode de prevenÅ£ie, metode de ameliorare a unei eventuale reapariÈ›ii a simptomatologiei, strategia îngrijirii pe termen lung a bolii de fond.
- inainte de a incepe fizio-kinetoterapia, trebuie excluse alte probleme de sanatate care ar putea fi agravate in timpul procedurilor - ex hipertensiune arteriala, afectiuni oncologice, inflamatii, stari febrile, pacemaker cardiac sau alte stimulatoare, tromboze/ tromboflebite etc.
- in cazul apariției unei probleme exemplificată mai sus se sistează/modifică planul de tratament - conform recomandarii medicului specialist recuperare
- in acest scop, dacă sunt necesare investigaÈ›ii suplimentare (radiografie, RMN, CT, ecografie, DEXA, analize de laborator, osteodensitometrie etc) sau alte consulturi de specialitate, medicul va decide ÅŸi îndruma pacientul pentru acestea
- dupa efectuarea acestor investigatii pacientul va reveni la control cu rezultatele, iar medicul va intocmi fiÅŸa (planul) de tratament;
- ulterior pacientul se va adresa colegilor de la receptie pentru a fi programat in baza de tratament, unde colegii fiziokinetoterapie vor efectua procedurile indicate
EFECTUAREA PROCEDURILOR IN BAZA DE TRATAMENT
-
Inainte de proceduri
-
Pacientul se va prezenta la data si ora programata, cu 10 minute mai devreme, pentru a fi inregistrat si pentru a avea timp suficient sa schimbe hainele de strada in echipament adecvat bazei de tratament - in vestiarul pacientilor
-
În cazul în care nu reuÅŸiÅ£i să ajungeÅ£i la programare, se anunţă telefonic cu minim 2 ore înainte, în caz contrar se consideră SEDINÅ¢A EFECTUATÄ‚. (ExcepÅ£ie fac cazurile bine motivate)
-
Anularea consecutivă a mai multor sedinÅ£e, duce la încetarea colaborării.
-
Înainte de programare, se impune igiena corporală.
-
Telefonul se Å£ine pe silenÅ£ios ÅŸi sub nicio formă, nu va fi luat în sala de tratament.
-
La kinetoterapie este recomandat un trening comod. Este indicat să lucraÈ›i în È™osete, dar dacă vă simÈ›iÈ›i mai confortabil, puteÈ›i să vă aduceÈ›i o pereche curata de încălțăminte de interior. La masaj, mai ales daca procedura include membrele inferioare, este indicat să aveÈ›i la dumneavoastră o pereche de pantaloni scurÈ›i. De asemenea, in anumite situatii este util sa aduceti si un prosop
-
-
In timpul procedurilor
-
În incinta bazei de tratament se folosesc papuci cu talpa curată (adidaÅŸi, ÅŸlapi) ÅŸi echipament adecvat (trening, tricou, etc.), iar pentru tratamentele efectuate în sala de gimnastică/kinetoterapie, pacientul are obligaÅ£ia de a avea un prosop.
-
ComunicaÅ£i cu personalul într-un mod elegant. AveÅ£i în vedere faptul că aceÅŸtia au o pregătire profesională ÅŸi un anumit statut. ExplicaÅ£i-le clar ce doriÅ£i sau ce nu vă place.
-
Este complet lipsit de politeţe să vă purtaţi indecent cu personalul sau cu ceilalţi pacienţi
-
În baza de tratament nu se intră fară a fi invitat de către un kinetoterapeut
-
Este interzis fumatul ÅŸi consumul de băuturi alcoolice în incinta cabinetului!
-
În cabinet este obligatorie păstrarea curăţeniei ÅŸi respectarea normelor igienico-sanitare.
-
Ne rezervăm dreptul de a nu permite accesul în incinta bazei de tratament:
-
persoanelor sub influența alcoolului sau drogurilor;
-
persoanelor cu igienă personal precară sau în haine murdare;
-
persoanelor însoÈ›ite de animale;
-
persoanelor care nu deÈ›in încălțăminte de schimb pentru sălile de kinetoterapie care presupun acestă condiÈ›ie.
-
accesul insotitorilor va fi permis doar in situatii bine justificate; nu se accepta persoanele insotite de copii
-
-
In timpul procedurilor efectuate de fiziokinetoterapeuti sunt INTERZISE orice fel de avansuri de natura sexuala, verbale sau fizice
-
Procedurile se vor efectua conform fisei si planului de tratament
-
ATENTIE! Planul de tratament nu este negociabil! Orice schimbare va fi efectuata doar cu acordul medicului. Nu se vor inlocui proceduri la cererea pacientului!
-
Daca pacientul beneficiaza de proceduri gratuite si doreste suplimentarea procedurilor, acestea vor fi efectuate in regim privat conform tarifelor in vigoare, iar acest lucru se va face DOAR cu acordul medicului de recuperare
-
Pe durata sedintelor este interzis filmatul, fotografiatul, utilizarea telefonului mobil, consumul de alimente/bauturi si folosirea materialelor de terapie. In cazul in care nu se respecta aceasta regula, se intrerupe terapia
-
Orice abatere de la prezentul regulament poate duce la intreruperea sedintelor
-
-
La sfarsitul procedurilor
-
Pacientul va efectua o consultatie medicala de control la sfarsitul procedurilor
-
ALTE ASPECTE DE MENTIONAT
Agresiunea verbală și fizică asupra personalului medical este STRICT INTERZISA!
In cazul pacientilor recalcitranti, necooperanti, ne rezervam dreptul de a intrerupe colaborarea si oferirea oricarui serviciu prestat in clinica.
Pentru o eficienta mai buna a terapiei e recomandata efectuarea sedintelor in zile consecutive. Ex: 10 sedinte in 10 zile lucratoare consecutive. Pentru a creste accesul cat mai multor pacienti in baza de tratament se accepta derogarea cu maxim 5 zile lucratoare pentru efectuarea sedintelor:
-
Pachete 5 sedinte - recomandat a fi efectuate in 5 zile lucratoare consecutive - vor fi efectuate in termen de maxim 10 zile lucratoare consecutive
-
Pachete 10 sedinte - recomandat a fi efectuate in 10 zile lucratoare consecutive - vor fi efectuate in termen de maxim 15 zile lucratoare consecutive
-
Prelungirea peste aceste termene este posibila doar in conditii bine justificate (ex: medicale)
Pacientii care platesc in avans un pachet cu mai multe sedinte le vor efectua in termenele mai sus precizate. In cazul neefectuarii, nu se returneaza contravaloarea sedintelor, decat in cazuri bine justificate.
Informatii privind costul procedurilor si al pachetelor existente puteti obtine de la colegii de la receptie sau accesand www.neuropraxis.ro, sectiunea Tarife.
Orice abatere de la prezentul regulament poate duce la intreruperea sedintelor.
Eventualele intrebari, sugestii sau neintelegeri pot fi adresate personalului de la receptie sau pe adresa email office.neuropraxis@gmail.com.
VA MULTUMIM PENTRU COLABORARE!